Nu har EdetHus äntligen kunnat köpa in elbilar med möjlighet att köra släp. Företagets bilpark består till största delen just av elbilar och hybrider, men problemet har varit att elbilar har en lägre dragviktsmöjlighet och därför inte kunnat dra släp. EdetHus använder ju ofta släp för att transportera småmaskiner som exempelvis gräsklippare, därför har man fått använda bilar som går på bensin eller diesel. Men för inte så länge sedan kom en ny modell av Renaults Kangoo som har dragkrok för släp.
– Det innebär att vi kan ha alla våra bilar som elbilar, vilket känns väldigt bra, säger VD Lars Wijkmark.
Dock behöver EdetHus ha ett fåtal större bilar som komplement, och de går på miljödiesel. Övriga bilar på fossila bränslen fasas ut och ersätts med elbilar eller hybrider.
Stendahls Bil är sedan 2014 leverantör till EdetHus när det gäller elbilar och hybrider. Miljöfrågan är väldigt viktig för bilföretaget, säger projektledare Dan Stendahl:
– Bilbranschen står inför en enorm omställning, både när det gäller miljöfrågan och digitalisering. Många människor tror att detta kommer att innebära en försämring för bilbranschen. Men jag tror tvärtom. När alla andra delar av samhället måste anpassa sig, är det ju självklart att även vi måste göra samma sak. Klimatfrågan handlar om vår framtid.
Elbils- och hybridförsäljningen ökar, och enligt en prognos från branschorganisationen Bil Sweden kan 80 procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige vara elbilar och laddhybrider år 2030. Samtidigt har bilbranschen ett par ganska skakiga år bakom sig, med en generell försäljningsminskning och brist på begagnade bilar. Trots detta har Stendahls Bil kunnat hålla sina försäljningsvolymer och dessutom etablerat en verkstad i Älvängen, som går mycket bra.
– Vi har hållit oss lugna, och fortsatt med vårt arbete med att ständigt utvecklas, precis som vi alltid gör, säger Dan Stendahl.
Stendahls Bil har också fått flera utmärkelser de senaste åren. Tre år i rad har man haft Sveriges nöjdaste kunder, 2018 blev man årets Renault-försäljare och i höstas kom Volvo på besök för att uppmärksamma Stendahls goda resultat i olika mätningar och att kunder talar väldigt gott om företaget.
– Det var verkligen fantastiskt roligt! ”Tack för äkta omtanke”, som Volvo uttryckte det. Och vi vore ju ingenting utan våra kunder. Vi jobbar hela tiden stenhårt med att våra bilköpare och verkstadskunder ska känna att de har förtroende för oss. Den målsättningen finns i hela vår företagskultur.
Men Dan Stendahl konstaterar samtidigt att framtidens utmaningar är många. För deras egen del har det inneburit en hel del investeringar de senaste åren när det gäller tillgänglighet för kunderna. När kunden tidigare gjorde upp till fem besök innan de slog till och köpte en bil, är den frekvensen nu nere i ett besök – eller inget alls.
– Idag sitter man hemma vid datorn och skaffar informationen digitalt. Vi som företag behöver numera erbjuda en hög tillgänglighet både på telefon, chatt och mejl. Tidigare hade vi ett telefonnummer och en mejladress. Nu har vi 80 olika nummer och mejladresser, och fem fysiska platser.
Stendahls Bil har också fått göra investeringar i nya utbildningar, tjänster och verktyg för att kunna både felsöka och serva de alltmer tekniskt komplicerade bilar som kommer ut på marknaden.
Och sist men inte minst har debattens vågor gått höga om hur det egentligen går till när man framställer elbatterier. Själva tillverkningsprocessen är – precis som för vanliga bilar – kostsam när det gäller utsläppen. Särskilt batteritillverkningen är energiintensiv, och sker idag framförallt i länder med hög fossilandel i energiproduktionen. Och vid utvinningen av vissa sällsynta metaller som behövs, finns det på sina håll mycket problematiska leverantörsförhållanden utifrån sociala och miljömässiga perspektiv. Att lösa de här frågorna är något som bilbranschen inte kommer undan, menar Dan Stendahl:
– Kunder, generalagenter och vi handlare kräver det, och varken privatpersoner eller företag vill ju förknippas med badwill vare sig etiskt eller ekonomiskt.
Stendahls Bil har sin historia och sitt ursprung i Lilla Edet, och är dessutom väldigt starka i närområdet. Samarbete lokalt tycker Dan Stendahl är viktigt:
– När vi behöver köpa varor eller tjänster, tittar vi alltid på lokala leverantörer först. Vi tycker att de som har möjlighet att gynna det lokala borde göra det, det vinner vi alla på!
(Bild nedan: Tom, Dan och Åke Stendahl)