Just nu praktiserar Lars Wijkmark hos sina medarbetare ute på fältet.
– Det är ett utmärkt tillfälle att se hur vår nya organisation funkar, och vad som behöver förbättras.
I januari i år trädde EdetHus nya personalorganisation i kraft, som innebär att varje fastighetsvärd har sitt eget område att ansvara för. Orsakerna till förändringen var flera. Dels för att minimera onödig bilkörning och effektivisera arbetet, men också för att hyresgästerna ska känna större trygghet med vem som rör sig i området och hjälper dem. Under året har personalen fått relevant utbildning i exempelvis el och rör, arbete på tak, hyresjuridik, ekonomi eller annat. För några av fastighetsvärdarna har det inneburit en helt ny roll, medan de flesta andra redan arbetat på olika sätt med fastighetsskötsel.
– När man gör en sådan här förändring är det alltid en inkörningsfas, där man får justera efter hand. Därför är det också viktigt att få en direkt inblick i fastighetsvärdarnas vardag, konstaterar VD Lars Wijkmark.
Förra veckan följde Lars med Peter Johansson som är fastighetsvärd i Hjärtum, och lärde sig bland annat att det kan ta längre tid att installera nya vitvaror än man kan tro. Det var inte bara att ”bära in alltsammans och sätta i kontakten”.
– Ofta är det väldigt tajta utrymmen där kylen och frysen ska in i, och det är överskåp som ska justeras. Det var en nyanländ familj som vi var hos, och vi blev bjudna på te med mynta och en jättegod hembakad kaka efteråt. Sådant är ju alltid trevligt!
I torsdags var det dags att hälsa på hos Sven-Roger Aronsson, som är tekniskt ansvarig för Hercules industriområde och brandstationen. Här hände det olika saker hela tiden, menade Lars Wijkmark:
– Det är bland annat maskiner som ska servas. Jag fick laga gräsklippare, och de går ju sönder i parti och minut på grund av slitaget. Jag bytte även hydraulolja och tittade på en takläcka, sedan blev det akututryckning när det hade blivit stopp i avloppet på Lärcentrum.
Denna vecka fortsätter praktiken med Peter Lodin, fastighetsvärd på östra Ström och i Västerlanda.
– Att vi möts så här på plats gör det mer avslappnat. Då är det också lättare för personalen att beskriva vad som funkar och inte funkar, vi kan bolla med varandra där och då, och fundera över lösningar. Vissa saker kanske har mer betydelse än vad vi trodde, andra saker mindre.
Praktiken är tänkt att vara en del i en utvärdering av den nya organisationen. Det man främst behöver veta är om arbetsbeskrivningar och arbetsmoment stämmer överens med verkligheten, och hur man i annat fall kan göra.
– Det viktigaste är ju att detta blir så bra som möjligt, både för vår personal och för våra hyresgäster, avslutar Lars Wijkmark.
(Bild nedan: Sven-Roger Aronsson och Lars Wijkmark jobbar med avloppsproblem)