Lilla Edets kommun expanderar i snabb takt – här byggs bostäder och verksamhetslokaler av olika slag och därmed växer även behovet av skolor, förskolor och fritidslokaler. Under de närmaste åren kommer vi att driva en rad projekt i storleksordningen 600 – 700 miljoner kronor, där fokus kommer vara på att utveckla och bygga en ny brandstation, 65+boende, skolor, idrottshallar, förtäta centrum, ny stadsdel i Lödöse med mera.
Om tjänsten
Som VD för EdetHus kommer du att leda ett finansiellt stabilt bolag med engagerade, drivna medarbetare. Ditt uppdrag är att leda bolaget i fortsatt tillväxt och utveckling. Fokus för den närmaste åren är expansion i form av byggnation men också förvaltning där såväl affären som verksamheten och medarbetarna utvecklas.
I rollen som VD har du det övergripande ansvaret för bolagets ekonomi och personal, men arbetar både strategiskt och operativt med bolagets utveckling och uthyrning. Kommunikation och ledning är en viktig del i ditt uppdrag.
Fokusområden som VD
– Aktivt ledarskap
– Uthyrning, fastighetsaffärer
– Initial projektledning / detaljplanearbete
– Säkra och utveckla processer och rutiner
– Upphandlingar & förhandlingsprocesser
– Affärs- och verksamhetsstrategi
Du kommer delta aktivt i kommunens ledningsgrupp och ha ett nära samarbete med Lilla Edets kommunchef.
Om bolaget
EdetHus som är helägt av Lilla Edets kommun, förvaltar lokaler för kommunal verksamhet, industrilokaler, mark för exploatering samt bostäder. Vi sysslar med administrativ och teknisk förvaltning, kapitalförvaltning samt genomförande av projekt för om-, till- och nybyggnationer. Förvaltningen omfattar även externt ägda fastigheter.
EdetHus har till uppgift att trygga kommunens försörjning av kommersiella lokaler, bostäder och förvaltningsfastigheter. Förvaltningen bedrivs till största delen med egen personal. Vi förvaltar ca 140 000 m2. Vi sitter i nyrenoverade och trevliga lokaler vid Göta älvs strand i Göta.
Läs mer om oss på edethus.se
Din profil
För att lyckas i rollen som VD på EdetHus söker vi en marknads- och utvecklingsorienterad person med mycket goda ledaregenskaper, som drivs av ett stort engagemang i att utveckla bolaget, organisationen, Lilla Edet och medarbetarna. För dig är det viktigt att skapa mervärde för kommunens invånare och du har en förmåga att se helheten utifrån ett samhällsperspektiv och kan fatta välgrundade, tydliga beslut. Du har förståelse för den dynamik det innebär för ett bolag att förena affärsmässighet med politisk styrning. Ditt starka samhällsintresse av att bygga långsiktigt och hållbart, är nyckelfaktorer för att lyckas i uppdraget.
Krav
– Erfarenhet från fastighet- eller byggbranschen
– Affärsmässig och stor ekonomisk förståelse
– Goda ledaregenskaper och flerårig ledarerfarenhet
– Bakgrund inom producerande eller förvaltande företag
– Förståelse för kunders behov
– Goda kunskaper i svenska, tal och skrift
– Erfarenhet av att driva och leda projekt
– Erfarenhet av förhandling
Meriterande
– Bakgrund inom fastighetsförvaltning och projekt
– Erfarenhet från projektledning, projekteringsledning och byggledning
– Goda kunskaper i ekonomi
– Arbetslivserfarenhet från kommunal verksamhet
Som ledare är du närvarande och engagerande, och bidrar med stöttning, coachning och tydligt ledarskap. Du är van vid att arbeta på ett strukturerat sätt, där kommunikation, struktur, målsättning och uppföljning är viktiga delar i ditt ledarskap.
Som person är du lyhörd och prestigelös. Du bidrar med positiv energi och har ett stort fokus på förvaltning, expansion och uthyrning med en god förmåga att bygga relationer och skapa nya affärsmöjligheter för bolaget! Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Ansökan
Ansökan sker på speedgroup.se. För mer information om tjänsten, välkommen att kontakta rekryteringskonsult Carl Otter på carl.otter@speedgroup.se.
Urval sker löpande, så missa inte chansen – ansök redan idag!